Onmisbaar bij het wielrennen; fietsschoenen

Voor iedere sport zijn er weer spullen die je nodig hebt. Denk bij paardrijden aan een cap, bij voetbal aan je scheenbeschermers en bij wandelen aan de juiste schoenen. Ook bij fietsen zijn er een aantal dingen die je nodig hebt. Een helm is zeker niet onverstandig, maar dit is ook weer afhankelijk van de fiets. Bij wielrennen wordt vaak een helm gebruikt, net als bij mountainbiken. Als je echter gewoon fietst, is een helm niet perse nodig, hoewel het voor de veiligheid altijd een goed middel is. Waar je misschien niet meteen aan denkt bij fietsen, is het aanschaffen van juiste schoenen. Ook schoenen zijn bij deze sport ontzettend belangrijk.

Materialen

Bekende merken zijn onder andere Shimano, Mavic en Red. Zij hebben schoenen voor onder andere mountainbiken en voor op de racefiets. Het materiaal kan bij iedere schoen weer anders zijn, maar er zijn een aantal materialen die steeds weer terugkomen. Synthetisch leer is een geliefd product dat bij veel schoenen gebruikt wordt omdat het ontzettend stevig is. Gaasweefsel wordt gebruikt om de schoen te laten ademen, oftewel zweet te laten verdwijnen, terwijl er ook lucht bijkomt. Toch komt er geen water binnen als er gebruik gemaakt wordt van gaasweefsel, en dat is dan ook een reden dat het veel gebruikt wordt.

De schoenen worden vaak vastgemaakt met klittenband om te voorkomen dat veter per ongeluk misschien tussen de spaken kunnen komen. Dit kan gevaarlijke situaties veroorzaken, waardoor klittenband een goede en gemakkelijke optie is. Er zijn veel verschillende modellen voor zowel man als vrouw. Het is verstandig om dit soort schoenen in de winkel te passen zodat je zeker weet dat ze goed zitten. Vooral bij schoenen in de sport is het belangrijk dat ze goed zitten, omdat het anders de sportprestaties kan belemmeren en dat mag niet gebeuren.

Crosstrainer test

De crosstrainer is een veel gebruikt fitness apparaat in de sportschool. Dat is niet verwonderlijk, het is een van de apparaten waarmee je het hele lichaam aan het werk zet tijdens je workout! De crosstrainer kan dan ook prima worden gebruikt als apparaat bij het afvallen en het verbeteren van je algehele conditie. Met de crosstrainer kun je op twee verschillende manieren trainen; op basis van je hartslag of op basis van het calorieverbruik tijdens je workout.

Cardiotraining met de crosstrainer

De crosstrainer is bijzonder geschikt voor een allround training. Vooral als je graag je uithoudingsvermogen wilt vergroten is het aan te bevelen om gebruik te maken van dit apparaat. De werking van de crosstrainer is uitvoerig getest en wordt in de sportschool dan ook veel ingezet in fitnessprogramma’s. De hartslag wordt tijdens de workout met het apparaat omhoog gebracht en gehouden. Dit maakt de crosstrainer tot een goede optie voor cardiotraining. Denk vantevoren wel aan een goede warming up!

Het unieke aan de crosstrainer is het feit dat het apparaat maar liefst vier verschillende toestellen combineert; de fiets, de loopband, de step en de crosscountry-skitrainer. In testen is gebleken dat je met de crosstrainer verschillende zones van het lichaam bijzonder effectief traint. Dat zijn met name de rug, de nek en schouders, armen, de borst en de kuiten, dijen en heupen. Ook de buikspieren worden bij de opwaartse beweging van het been aan het werk gezet.

Wil je een workout die werkelijk effectief is? In feite volstaat het trainen met een crosstrainer dan. Zet het lichaam dan werkelijk in gang met een minuut of twintig op de crosstrainer. Bij de meeste crosstrainers kan de weerstand van het apparaat worden ingesteld. Zo kun je beginnen bij het oefenen met een lage weerstand en iedere keer de weerstand weer een beetje opschroeven. Verkrijg het beste effect met een crosstrainer!